Αναζητώντας την αστεία πλευρά της ζωής

Αναζητώντας την αστεία πλευρά της ζωής


Σε ένα αφιέρωμα που έκαναν τα Νέα Σαββατοκύριακο πριν από λίγες μέρες ανακάλυψα πως ο Κώστας Μητρόπουλος, επάγγελμα σκιτσογράφος με ειδικότητα στην πολιτική γελοιογραφία, είναι πλέον 100 χρόνων! Εχει γεννηθεί στην Αθήνα το 1925 και στα Νέα και στο Βήμα δουλεύει από την δεκαετία του ’60 – για μια ζωή. Ενας άλλος που κάνει αυτή την δουλειά ο Γιάννης Κυριακόπουλος, ο αγαπημένος μας «Κυρ», είναι 88 χρονών: γεννήθηκε στην Αθήνα από Μικρασιάτες γονιούς το 1937. Τον Κυρ τον συναντούσα παλιότερα συχνά. Κάθε φορά που βρισκόμασταν είχε πάντα μια εύστοχη παρατήρηση να μου κάνει, σαν «εφημεριδάς»: σαν άνθρωπος δηλαδή που έχει ζήσει και μεγαλώσει μέσα στις εφημερίδες. Σε μια συνέντευξη του έχει πει ότι ανησυχεί για την γελοιογραφία γιατί «η γελοιογραφία είναι συνδεδεμένη με την εφημερίδα κι όταν η εφημερίδα βυθίζεται, παρασέρνει και τη γελοιογραφία». Η απάντηση δείχνει πόσο ακόμα νοιάζεται για το επάγγελμα του κι ας διανύει την ένατη δεκαετία της ζωής του. Κι ο Μητρόπουλος κάνει ακριβώς το ίδιο: κι αυτός σε μια σπάνια συνέντευξή του στην ερώτηση αν υπάρχει κρίση του επαγγέλματος λέει ότι «για να υπάρχει γελοιογραφία πρέπει να υπάρχουν έντυπα και δυστυχώς διάφοροι διευθυντές κλείνουν έντυπα, γιατί δεν μπορούν, δεν ξέρουν ή δεν καταφέρνουν να τα κρατήσουν ανοικτά».

https://diastixo.gr/images/images/Photoshooting/2015/mitropoulos.jpg

Και οι δυο μεγάλοι αυτοί σκιτσογράφοι προβληματίζονται για το μέλλον γιατί είναι στην καρδιά νέοι. Αυτό είναι σίγουρα ένα μυστικό της ικανότητας τους να παραμένουν επίκαιροι για δεκαετίες. Αλλά νομίζω πως το πιο βασικό στην περίπτωση της δικής τους αιώνιας νεότητας είναι το ίδιο το χιούμορ. Ο Κυρ στην ίδια συνέντευξη θυμάται μια συζήτησή του με τον Κώστα Μητσοτάκη. Όταν αυτός ήταν πρωθυπουργός τον είχε κάπου συναντήσει και του είχε πει ότι γελάει κάθε μέρα με όσα αυτός κάνει. Ο ετοιμόλογος Κυρ λέει πως του απάντησε ότι κι αυτός κάθε μέρα γελάει μαζί του – είναι αμοιβαίο: την σκηνή είναι σαν να την έχω δει. Ο δε Μητρόπουλος όταν τον ρωτάνε πώς νιώθει γι' την αναγνώριση που του έχει χαρίσει η δουλειά του, απαντά αφοπλιστικά: «Εντάξει, μην το παρατραβάμε. Αναγνώριση από τις γενιές έχει και η Κολυνός». 

Οι άνθρωποι αυτοί έμαθαν να ζουν κάνοντας χιούμορ. Δεν είναι σκλάβοι της ατάκας, δεν ψάχνουν δηλαδή να βρουν το λογοπαίγνιο που θα σε κάνει να χαμογελάσεις, και δεν είναι πιεσμένοι από κάποια ανάγκη να σου πουν ντε και καλά κάποιο αστείο. Αυτό που ξέρουν είναι να φιλτράρουν τα πάντα μέσα από το χιούμορ: μπορούν να βλέπουν σε οτιδήποτε σχεδόν συμβαίνει πάντα μια διάσταση αστεία – τουλάχιστον πιο ελαφριά.

Παλιά νόμιζα ότι το σκίτσο είναι ένα είδος γλώσσας και η γελοιογραφία κάτι σαν γράμμα του σκιτσογράφου προς όλους μας. Αν θες να γίνεις σκιτσογράφος πρέπει τη γλώσσα αυτή να την ξέρεις καλά. Σου χρειάζεται για να επικοινωνείς. Την χρησιμοποιείς για να κάνεις κριτική ή απλά ένα σχόλιο: όποιος με τα σκίτσα σου διασκεδάζει στην γλώσσα αυτή κατά κάποιο τρόπο έχει εκπαιδευτεί – την έχει μάθει όπως τα αγγλικά πχ ή οποιαδήποτε άλλη ξένη γλώσσα. Πίστευα πάντα πως ανάμεσα στον σκιτσογράφο και τον κόσμο στον οποίο αυτός απευθύνεται υπάρχει μια σχέση ανάλογη με αυτή ανάμεσα στον συνθέτη που γράφει τραγούδια και σε μας που τα τραγουδάμε: το πώς τα γράφει δεν έχει σημασία – σημασία έχει το πράγμα να λειτουργεί. Ολο αυτό μπορεί να ισχύει, μπορεί και όχι όμως οι περιπτώσεις του Μητρόπουλου και του Κυρ δείχνουν κάτι παραπάνω: πως η γελοιογραφία είναι ένα είδος προσέγγισης της καθημερινότητας που έχει ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα πρώτα από όλα στους ίδιους. Είναι ένας τρόπος ζωής που έχει ένα πραγματικά εντυπωσιακό αποτέλεσμα: οι δυο θα είναι νέοι για πάντα. Γιατί έχουν μάθει να ζουν όπως πρέπει.

Αποκωδικοποιώντας την ίδια την ζωή και αφαιρώντας από δαύτη την πιεστική της σοβαροφάνεια οι κορυφαίοι αυτοί γελοιογράφοι έχουν καταφέρει να ντριπλάρουν τον χρόνο γιατί κι αυτόν κατά κάποιο τρόπο του βγάζουν τη γλώσσα. Για μας τους υπόλοιπους ο χρόνος είναι ένα βάσανο: για αυτούς κάτι σαν εργαλείο δουλειάς. Τους προμηθεύει απλά γεγονότα και προσωπικότητες για να τα παρακολουθούν και να τα χρησιμοποιούν στα σκίτσα τους.

 https://www.neolaia.gr/wp-content/uploads/2017/01/7970_kyr_tv-640x440.png

Ως φρικτός ορθολογιστής πίστευα πάντα πως η μοίρα του καθενός μας βρίσκεται σε αυτό το χρηματοκιβώτιο των μυστικών του μέλλοντος μας που λέγεται DΝΑ. Σε αυτό υπάρχει ο σταυρός του μαρτυρίου που κουβαλάμε: οι προδιαθέσεις μας, οι αδυναμίες του οργανισμού μας, το χρονικό της φθοράς, είναι όλο σε αυτό. Νομίζω πως έχω αρχίσει να αναθεωρώ: το πώς ζεις, το σε τι δηλαδή έχεις αποφασίσει να αφιερώσεις τον εαυτό σου, καθορίζει την διαδρομή της ζωή σου – είναι το αντίδοτο σε ό,τι κακό κουβαλάς, διότι δεν αφήνει αυτό το κακό να βγει έξω. Αν ζεις με πίεση, αν αυτομαστιγώνεσαι από ασταμάτητες υποχρεώσεις που αναλαμβάνεις, αν αντιλαμβάνεσαι την ευτυχία ως κατάκτηση στόχων που βάζεις στον εαυτό σου ακόμα και χωρίς κανείς να στο ζητάει, αν εν τέλει έχεις ξεχάσει πόσο ωραίο είναι να γελάς και να γελάνε και οι άλλοι μαζί σου, απλά βάζεις στον εαυτό σου σε ένα πλαίσιο ασφυξίας: ζεις για να υποφέρεις. Αν όμως έχεις καταλάβει ότι η ζωή δεν είναι ένα διαρκές διαγώνισμα, ότι αξίζει τον κόπο να μένεις λίγο στην άκρη και να παρακολουθείς τα δρώμενα ψάχνοντας και την κωμική τους πλευρά, αν χαίρεσαι για το γέλιο που προσφέρεις γιατί είναι το δικό σου δώρο στους άλλους, ε τότε η ζωή σου θα γίνει πιο ανάλαφρη – ίσως και πιο γλυκιά.

Δεν μπορούμε να γελάμε με όλα, θα πει κάποιος. Υπάρχουν πολλά που θα μας τύχουν και θα μας τσακίσουν, θα μας πονέσουν, θα μας πικράνουν: σύμφωνοι. Αλλά υπάρχουν και πάρα πολλά άλλα, που μόνοι μας τους επιτρέπουμε να μας καταπιέζουν, που τα φοβόμαστε χωρίς να υπάρχει λόγος, που από αυτά τρομάζουμε μόνο και μόνο γιατί δεν έχουμε μάθει να τα βλέπουμε στην αληθινή τους διάσταση. Που συχνά είναι και κομμάτι κωμική.

Τι θα λέγατε στους αναγνώστες σας αν μπορούσατε να απευθυνθείτε στον καθένα τους χωριστά; ρωτάνε τον Μητρόπουλο. «Τους απευθύνω τη διαβεβαίωση ότι η ζωή διαθέτει μια εύθυμη, μια αστεία πλευρά. Αν ψάξουν, θα τη βρουν και θα περάσουν καλά» λέει. Κουβαλά εκατό χρόνια γνώσης. Πιστέψτε τον.      

(BHMAγκαζίνο, Οκτώβριος του 2025)