Η τιράντα του σουτιέν του Τζέιμς Μποντ

Η τιράντα του σουτιέν του Τζέιμς Μποντ


Στην αρχή νόμιζα πως ήταν κάποιο διαφημιστικό κόλπο, ένα από αυτά που σχεδιάζουν πανέξυπνοι παραγωγοί για να τραβήξουν την προσοχή μας. Μετά από κάποια δημοσιεύματα αγγλικών εφημερίδων, που έχουν καλή πληροφόρηση,  κατάλαβα ότι δεν είναι τρικ: στη νέα ταινία του Τζέημς Μποντ ο διασημότερος πράκτορας του καιρού μας, ο άνθρωπος που έδωσε λάμψη στο 007 πριν φορέσει τη φανέλα με το 7 ο Νίκος Τσιαντάκης ή ο Ρονάλντο, θα είναι λέει γυναίκα! Γιατί; Γιατί έτσι. Γιατί πρέπει και η ταινία να στείλει ένα μήνυμα ότι ζούμε πλεον σε ένα κόσμο που οι ίσες ευκαιρίες είναι κάτι σαν προαπαιτούμενο. Επομένως ανδρικά κάστρα δεν υπάρχουν και πρέπει να το συνηθίσουμε. Μάλιστα.

Σίγουρα δεν ήταν κλειστό επάγγελμα

Ηταν ποτέ η κατασκοπεία κλειστό ανδρικό επάγγελμα; Να με διορθώσει όποιος ξέρει κάτι περισσότερο, αλλά σίγουρα όχι. Ο διασημότερος αληθινός κατάσκοπος όλων των εποχών ήταν γυναίκα: η Μάτα Χάρι. Τον Εμιλ Κλάους Φούκς, που τη δεκαετία του ’40 πούλησε στους Σοβιετικούς σχεδόν όλα τα μυστικά του αμερικάνικου πυρηνικού προγράμματος μπορεί και να μην τον γνωρίζει άνθρωπος (αν δεν έχει το βίτσιο να ασχολείται με τον Ψυχρό Πόλεμο), για τη Μάτα Χάρι όμως κάτι θα έχει ακούσει ο καθένας κι ας είναι λίγοι αυτοί που πραγματικά γνωρίζουν την ιστορία της. Ηταν Ολλανδέζα, χορεύτρια, κι έδρασε στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο – οι Γάλλοι την εκτέλεσαν καθώς αντίθετα με τις ιστορίες του Μποντ οι πραγματικές ιστορίες κατασκοπίας έχουν συχνά πικρό φινάλε. Οι γυναίκες κατάσκοποι είχαν πάντα τις ευκαιρίες τους και οι ίδιες οι ταινίες του Μποντ το υπενθυμίζουν καθώς έχουν εμφανιστεί σε αυτές Ρωσίδες θεές και επικίνδυνες Αμερικάνες, αλλά και κανονικές τρελές που είχαν σκοπό να τον παρασύρουν στο κρεβάτι τους – να θυμίζω ότι αν τον αγαπάμε τον διάσημο πράκτορα είναι γιατί πάντα ενέδωσε σε αυτού του τύπου τα βασανιστήρια. Από την στιγμή που το επάγγελμα είναι ανοιχτό στις γυναίκες (και στη ζωή και στο σινεμά) γιατί άραγε θα πρέπει να δούμε ένα 007 κυρία; Νομίζω γιατί όποιος αυτά τα σκέφτεται θέλει πλέον ένα κόσμο χωρίς άντρες, όπως τους ξέρουμε τουλάχιστον. Ανήμποροί, ασθενείς και ταλαιπωρημένοι δεχόμαστε επίθεση. Και καταρρέουμε.

Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας

Τι άλλο θα δούμε τα επόμενα χρόνια; Νομίζω ότι κάθε ήρωας, που βάσισε την ύπαρξή του στο ανδριλίκι του, σιγά σιγά θα μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, αν δεν προσαρμοστεί στις τρέχουσες ανάγκες. Θα αλλάξουν οι γραφές και τις δέκα εντολές θα τις φέρνει από το όρος ο Μωυσής με την γυναίκα του – μαζί με πέντε συνταγές μαγειρικής. Θα αποκαλυφθεί ότι τους Διαλόγους του Πλάτωνα τους έγραφε μια γειτόνισσα του και ότι ο Αριστοτέλης χρωστά το σουξέ του στη γραμματέα του. Το Βυζάντιο και τις εποχές των μεγάλων βασιλιάδων δεν θα τα πειράξουν γιατί κατά βάθος ξέρουμε πως οι αυτοκράτειρες κινούσαν την ιστορία, αλλά με τον εικοστό αιώνα και την pop κουλτούρα του θα γίνει ο χαμός: ήδη αρχίσανε. Ο πραγματικός νικητής του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου θα είναι η γυναίκα του Τσόρτσιλ – κάποια θέση θα βρεθεί στο πόντιουμ της ιστορίας και για την κόρη του Στάλιν. Στο δεύτερο κουπλέ του Χέι Τζουντ θα γίνεται αναφορά σε μια Τζούντι.  Είναι θέμα χρόνου να αρχίσουμε να συζητάμε αν ο Σούπερμαν περιέχει, εν τέλει, μια κρυφή ιστορία τρανς. Ο επόμενος Μπατ μαν, θα είναι Μπατ γούμαν, αν κάτι τέτοιο δεν υπάρχει ήδη. Ο Χουλκ όταν αλλάζει χρώμα και μέγεθος θα γίνεται η χοντρή του θησαυρού. Θα εμφανιστεί μια θεία Σκ  ρουτζ και θα είναι αλανιάρα – θα σκορπάει το χρήμα και θα κάνει τη Λιμνούπολη Μύκονο. Θα παντρευτεί ο Γκούφυ, δηλώνοντας ότι βαρέθηκε να είναι μαγκούφη και με την γυναίκα του θα ανοίξουν κομμωτήριο για σκύλους. Το «είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω» θα απαγορευτεί. Σίγουρα θα ξαναγραφτεί η ιστορία της εξερεύνησης της σελήνης και στο πλήρωμα θα υπάρχει μια υπολοχαγός Νατάσα.

Αν πέσει το κάστρο του Μποντ δεν γλυτώνει τίποτα. Θα μπει ποσόστωση στις ποδοσφαιρικές ομάδες και θα πρέπει σε κάθε ενδεκάδα να υπάρχουν τουλάχιστον τρεις γυναίκες. Αν στο μπάσκετ απολύεις άντρα προπονητή θα παίρνεις υποχρεωτικά γυναίκα. Για να συνεχίσει να υπάρχει η δισκογραφία των αδερφών Κατσάμπα θα πρέπει να προκύψει ως αποκάλυψη ότι τα τραγούδια τους τα έγραφε η μάνα ή η αδερφή τους. Κάποιος θα υποχρεωθεί να κάνει μια ταινία που να λέγεται «Ας περιμένουν οι άντρες». Δίπλα στο Βαγγέλη Ιωάννου θα υπάρχει στις μεταδόσεις του Μουντομπάσκετ η Αννα Καραμανλή και θα του πατάει το πόδι, αν αποκαλεί τον Σλούκα «Σλούκι Λουκ». Φυσικά ο ίδιος ο Λούκι Λουκ για να συνεχίσει να υπάρχει ή θα αλλάξει φύλλο ή θα αποκτήσει σταθερή σχέση- τους Αστερίξ και Οβελίξ τους σώζει ότι ο δεύτερος εύκολα ερωτεύεται. Αν δούμε την τιράντα του σουτιέν του νέου 007, ο κόσμος μας οδηγείται προς τη διάλυση.

Δεν διεκδικούμε τίποτα 

Ας πούμε και μια αλήθεια ακόμα. Οι άντρες ελάχιστα έχουν διεκδικήσει σε αυτή τη μάχη της ιστορίας. Ένα κορίτσι μπορεί πλέον να το βαφτίζουν Αντρέα – δεν προκαλεί έκπληξη, αντίθετα δεν ξέρω κανένα που να θέλει να τον πουν Μαργαρίτο ή Ελένο. Κανείς δεν σκέφτηκε ποτέ πως πρέπει να γυριστεί ο Cat μαν – ένας που εμφανίστηκε ήταν τρολ. Κανείς δεν ζήτησε να ξαναγραφτεί το «Μου θυμίζεις τη μάνα μου» προσθέτοντας και τον πατέρα. Δεν κάναμε ποτέ θέμα το ότι ενώ υπάρχουν μίνι φούστες, δεν υπάρχουν μίνι αντρικά παντελόνια. Κανείς μας δεν θέλησε να μάθει που διάβολο βρίσκεται εκείνο «το κορίτσι του Μάη». Δεν διεκδικήσαμε ποτέ το ρόλο της σέξι γειτόνισσας, ούτε κάναμε θέμα το ότι το Playboy είχε στα εξώφυλλά του μόνο γυναίκες – θα μπορούσαμε. Δεν θυμώσαμε ποτέ γιατί ένα άντρα τον αποκαλούν «σεξιστή», ενώ δεν υπάρχει «σεξίστρια» π.χ. Δεν ζητήσαμε να μάθουμε τι έγινε τελικά με όλα τα κορίτσια του Μποντ που στην τελευταία σκηνή, σχεδόν κάθε περιπέτειάς του, φιλούσε με πάθος: δεν είμαστε αδιάκριτοι, τα αφήσαμε στην ησυχία τους.   

Στην ησυχία του

Το μόνο που ζητάμε είναι να αφήσετε στην ησυχία του τον 007. Τον λένε Μποντ, Τζέημς Μποντ. Και αν δεν κάνω λάθος το Τζέημς δεν έχει γυναικεία εκδοχή. Κάτι είχε υποψιαστεί ο Ιαν Φλέμινγκ. Αλλιώς θα τον βάφτιζε Τζουντ Μποντ με την προοπτική να γίνει Τζούντι…